Giugiaro osaa autot

Nimi Giorgetto Giugiaro tuli tietoisuuteeni ensimmäisen automme myötä. Auto oli kirkkaankeltainen Volkswagen Golf vuosimallia 1974. Kuplan jälkeiseksi kansanautoksi noussut Golf edusti aikanaan italialaista huippumuotoilua.

Giugiaron muotoilemia autoja on paljon. Automerkeistä mainittakoon muutamat: Alfa Romeo 159, BMW M1, jokunen Bugatti, Ferrari, Lamborghini ja Maserati sekä Saab 9000. Listalle mahtui myös Toytota Aristo, josta vuoden 2005 jälkeen tuli Lexus, nykyisin isoa kiinnostusta herättävä malli.

Giugiaron kädenjälki edustaa virtaviivaista muotoilua. Hänen suunnittelemistaan autoista puuttuu nykymerkkeihin usein pujahtanut liioittelu. Mietinpä nyt joidenkin yleisten automallien mahtavia keulamaskeja, joista ei voi olla näkemättä, millä autolla ollaan liikkeellä. Pieni on kaunista, sanotaan.

Mihin muuten katosivat autoista tehdyt hauskat riimit? Sellaiset kuin ”Skoda combi, hypi ja pompi”. Tai tämä ”Osta Ifa auto paras, sit ei vohki ykskään varas, helppo työntää, kevyt lykkii, tien puoles hauska kykkii”. Ja vielä ehkä tunnetuin riimi ”Tähän sammui johtotähti, kävelemään jätkä lähti”.

Mikähän on tämän auton merkki?
Mikähän on tämän auton merkki?
Merkki näkyvillä.
Merkki näkyvillä.
  • 29.03.2018
    • kansanauto
    • muotoilu
    • Giugiaro
    • Lexus
    • keulamaski
  • 0 kommenttia
*
*
*
yhdeksän miinus kahdeksan numeroissa =